woensdag 3 maart 2010

Voedingssupplementen en hun prijs-kwaliteitverhouding

Dit keer wil ik graag eens uitleggen wat de belangrijkste factoren zijn die de prijs van een voedingssupplement bepalen. Ik denk dat dit belangrijke informatie is om vervolgens juiste keuzes te kunnen maken bij de aanschaf van voedingssupplementen.

1) De kwaliteit van de grondstof. Dit heeft meestal grote invloed op de prijs van een product. In meeste gevallen is de zuiverheid hierin bepalend. Het ene productieproces zorgt voor meer werkzame deeltjes en minder schadelijke deeltjes per miligram dan het andere. De productieprocessen verschillen per werkzame stof, bij visolie gaat het heel anders dan bij Q10 of MSM maar de essentie blijft hetzelfde. Hoeveel procent van de gronstof is werkzaam en hoeveel procent is schadelijk (zware metalen, etc.). Helaas kun je dit niet altijd zelf vaststellen maar over het algemeen is het zo dat de merken die er het meest over opscheppen het ook het best voor elkaar hebben en je kunt altijd informeren of het mogelijk is om analysecertificaten in te zien.

2) Dosering. Vergelijk altijd goed de etiketten. Bij het ene merk zit er meer in dan bij het andere merk. Ook hier moet je opletten voor misleiding, bijvoorbeeld bij glucosamine gaat het om de hoeveelheid elementair glucosamine en niet om de hoeveelheid glucosaminesulfaat of een andere verbinding.

3) De verbinding. Vaak is het soort verbinding bepalend voor hoe goed het lichaam de stof kan opnemen. Hier zul je je ook weer even via internet in moeten verdiepen. Maar bijvoorbeeld bij magnesium wordt in minder goede multi's van magnesiumoxide gebruikt omdat het lekker weinig ruimte in beslag neemt in de tablet en je dus een groter deel van de ADH in de tablet kunt krijgen. Vaak is het dan zo dat er van magnesiumcitraat minder in een tablet zit maar er toch meer wordt opgenomen door het lichaam.

4) Schaalvoordeel. Natuurlijk speelt ook schaalvoordeel een rol. Grote merken kunnen dieper inkopen en dus betere prijzen krijgen. Helaas hechten grote merken vaak ook meer belang aan wat verkoopt of acceptabel is dan aan wat het beste is.

5) Marge. De marge op een product wordt gebruikt voor marketingbudget en andere overheadkosten. Ook hierbij geldt dat procentueel gezien grote merken minder overhead hebben dan kleinere merken, of je de personeelskosten over 100.000 potten moet verdelen of over 10.000 maakt nogal een verschil. Ook interessant om je te bedenken is dat huismerken bijna geen marketingbudget beschikbaar stellen voor voedingssupplementen in tegenstelling tot A-merken en merken met een orthomoleculaire filosofie.

Ik ben benieuwd voor welke merken jullie kiezen als jullie deze factoren in ogenschouw nemen. Ik hoor het graag.

1 opmerking:

  1. Hall Bolke,

    Interessant om deze gegevens eens op een rijtje te zien!

    Hartelijke groet,
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen