woensdag 10 maart 2010

Vitaminwater, gezond of misleidend?

De laatste tijd zie ik de reclame van Sourcy Vitaminwater regelmatig voorbij komen en toen ik eens zorgvuldig op de bewoording lette, viel het mij op dat ze wel erg weinig beweren. Daardoor was mijn achterdocht gewekt en ik ben er eens ingedoken. Ik kan me voorstellen dat jij je ook afvraagt of Vitaminwater een goede manier is om wat extra vitaminen binnen te krijgen?

Op het internet vond ik trouwens een klacht die was ingediend bij de Reclame Code Commissie, zowel het merk Sourcy als de naam Vitaminwater zouden de aandacht afleiden van het feit dat het een frisdrank is! Ook de plaats in het schap naast het mineraalwater zou als misleidend kunnen worden ervaren. Het verweer van de producent is dat de consument door de naam en de ingrediëntenlijst wel degelijk begrijpt dat het om een frisdrank met relatief weinig suiker gaat. De RCC was het daarmee eens. Dus, conclusie: iedereen moet weten dat vitaminwater een frisdrank is. Met de helft minder suiker dan cola. Het viel me trouwens op dat cassis, sinas en bitter lemon meer suiker bevatten dan cola, dat zou je niet verwachten toch? Maar dat is een ander onderwerp.

En dan de vitaminen, is dat nog wat? Nou, de smaak 'fit' bevat maar liefst één vitamine: vitamine C. Als je een halve liter fles drinkt, heb je 42% van de ADH (ze beweren zelf 50% maar dat is denk ik een rekenfoutje). Maar goed, er zit dus 5 keer minder in dan in gewone sinaasappelsap! De andere smaken zijn al niet veel beter, bij mineralen komen ze maximaal tot 15% van de ADH. Deze lage hoeveelheden haal je makkelijk met een gevarieerd dieet en dat lijkt me een stuk gezonder. En op de namen van de producten hoef je niet te letten, daar zijn de aantallen veel te laag voor. Voor een betere focus merk je niets van Vitaminwater Focus, helaas. Maar je kan het natuurlijk altijd nemen in plaats van cola, al is het maar omdat ze best lekker smaken.

2 opmerkingen: