Vorige week was er weer nieuws over het afkeuren van grote hoeveelheden claims bij voedingssupplementen door de EFSA. Ik kom er in de toekomst ongetwijfeld uitgebreider op terug maar als marketeer uit deze branche wil ik jullie kort even een inkijkje geven in de grootste misstanden rondom dit hele proces van het reguleren van claims.
Om te beginnen is het gestoeld op het farmaceutische model van wetenschappelijk onderzoek. Cruciaal verschil is echter dat het gaat om generieke claims die voor alle vitamine C geldt, niet alleen die uit jouw fabriek. En dat hadden de jongens uit de farmacie natuurlijk zelf veel beter geregeld met patenten etc. Ironisch is trouwens wel dat het een farmaceutisch model is maar dat klinische onderzoeken met patiënten niet gebruikt mogen worden omdat de supplementen bedoeld zijn voor gezonde mensen. Met andere woorden een onderzoek met mensen die gewrichtsklachten hebben en een bepaald supplement krijgen mag niet gebruikt worden als bewijs dat het supplement voorkomt dat je gewrichtsklachten krijgt. Je kunt je voorstellen dat een studie die moet aantonen dat vitamine D helpt om sterke botten te houden vrij lang moet lopen en dus miljoenen euro's kost. En hoe moet je die terugverdienen als iedereen vervolgens die claim mag maken?
Dit zal een grote rem zijn op de innovatie terwijl ik toch de indruk heb dat de tijdsgeest best mooi aansluit bij het streven om mensen met gebruik van natuurlijke stoffen gezond te houden, getuige de opkomst van MVO, Duurzaamheidskwesties, Biologische en Fair Trade initiatieven, etc. En laten we wel zijn, het gaat hier niet om veiligheid hè, dat moest altijd al aangetoond worden. En reken maar dat er zelden iemand complicaties oploopt door het gebruik van supplementen, iets wat van medicjnen niet bepaald gezegd kan worden! Het gaat alleen om het recht om eerlijk geïnformeerd te worden. Ik denk echter dat we voor dit hele proces eerlijker geïnformeerd werden dan erna, zelfs als je de bedrijven meetelt die claims zwaar overdreven, maar misschien was dat ook wel iemands bedoeling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten