maandag 17 mei 2010

Kies voor iets extra

Er is een nieuwe algemene site verschenen over voedingssupplementen: www.kiesvoorietsextra.nl. De site is ontwikkeld in opdracht van de NPN, de branchevereniging voor voedingssupplementen. De bedoeling is om meer begrip te kweken voor het gebruik van deze gezondheidsproducten.

Een aantal overheidsinstanties en andere instanties zoals het voedingscentrum staan heel sceptisch ten opzichte van het gebruik van supplementen. In mijn optiek vind dat zijn oorzaak in de rotte appels waar iedere branche mee te maken heeft en ik kan daar nog wel enig begrip voor opbrengen. Maar ik denk dat in de loop der tijd zal blijken dat de sceptici er behoorlijk naast zaten.

Ik ben zelf zijdelings betrokken geweest bij de ontwikkeling van de website en op zich had hij van mij wel wat minder braaf gemogen. Er had best wat stelliger gezegd mogen worden welke rijkdom aan gezondheidseffecten er inmiddels aangetoond zijn in onderzoek en waarom de sceptici het mis hebben en welke belangen zij heimelijk behartigen! Maar goed, als branchevereniging probeer je toch altijd in goede verstandhouding de belangen van je leden te behartigen.

Dan over de website zelf. Ik denk dat het voor mensen die in grote lijnen onbekend zijn met vitaminen en mineralen in supplementvorm sowieso een zeer informatieve site is die een goede eerste indruk geeft van het nut van supplementen, wat het precies zijn en voor wie ze bedoeld zijn. Voor mensen die iets beter ingevoerd zijn, is het handig om van specifieke ingrediƫnten te kunnen terugvinden waar ze voor ingezet worden. Wat ik ook erg nuttig vindt, is het kopje 'wie en wanneer', daar vind je bijvoorbeeld welke vitaminen er voor vegetariƫrs aanbevolen worden. In het bijzonder de aanbevelingen bij medicijngebruik zullen voor velen nieuws zijn en zeker zeer informatief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten